понедельник, 9 декабря 2013 г.

КОНСПЕКТ
УРОКУ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ
проведеного  Коротковою Анною Олександрівною
у 6-б класі, 22.11.13
Тема. «Ступені порівняння якісних прикметників»
Культурознавча тема.
(соціокультурна)
              Мета:  Удосконалити загальнопізнавальні вміння шестикласників правильно
утворювати ступені порівняння прикметників; формувати вміння правильно й доречно
вживати прикметники вищого та найвищого ступенів у мовленні; розвивати вміння
конструювати, досліджувати, узагальнювати й синтезувати, сприяти формуванню в учнів
навичок мислення високого рівня; на основі мовленнєво-комунікативного дидактичного
матеріалу сприяти особистісному розвиткові шестикласників.

             
             
Учні мають знати:
- ступені порівняння якісних прикметників;
способи творення форм вищого та найвищого ступенів порівняння.
             Учні мають вміти:
- визначати у тексті прикметники вищого та найвищого ступенів порівняння;
      - утворювати форми вищого і найвищого ступенів порівняння якісних прикметників;
- правильно вживати прикметники вищого і найвищого ступенів порівняння у мовленні;
- виокремлювати й запам’ятовувати основну інформацію у прослуханому чи прочитаному тексті, аналізувати його мовні і структурні особливості;


              
               Тип уроку:  Урок формування мовних і мовленнєвих умінь та навичок..
 Підручник. Українська мова 6 клас / Н. В. Бондаренко, А. В. Ярмолюк. – К.: Освiта, 2005. – С. 114-116
















Етап,
метод, прийом, форма. Навчальна ситуація
Зміст діяльності вчителя



Зміст діяльності учнів
І. Організаційний момент



IІІ. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок учнів

































ІІІ. Вивчення нового матеріалу.





Робота біля дошки








Робота з підручником.








Самостійна робота

«Хто швидше»











Метод вправ.

































Навчальне редагування

















ІV. Підсумок Бесіда








V. Домашнє завдання.
Привітання. Перевірка готовності учнів до уроку.



- Яка частина мови називається прикметником?






- З якими розрядами прикметників ви познайомились?

- Яки прикметники ми називаємо якісними?


- Яки прикметники ми називаємо відносними?




- Яки прикметники ми називаємо присвійними?

- Наведіть приклади якісних, відносних, присвійних прикметників.
- Який розряд прикметників має повну та коротку форму?



Вчитель викликає учнів по одному до дошки. Ставить завдання знайти і підкреслити прикметники.
 - Яку міру ознаки кожен з цих прикметників виражає?

Свій сухар смачніший від чужих пирогів. Найсмачніший хліб від свого мозоля. Правда ясніша від сонця. Слово дорожче золота. Найдорожча пісня, якою мати колисала.


Отже зараз ми попрацюємо з підручником.
Відкриваємо підручник на сторінці 96. Та самостійно вивчаємо таблицю.
- Хто зараз може відповісти, яки ступенні порівняння в наших прикметниках?

Виконуємо вправу 266- самостійно.
Перевіряємо разом.


Перші 4 учня получать оцінки.

Перепишіть прислів'я. Від поданих у дужках прикметників
утворіть вищий ступінь порівняння. Виділіть суфікси.(Додаток №1)

1. Ранок (старий) за вечір, вечір (молодий) від дня. 2. Ранок вечора (мудрий), а трава за солому (смачна). 3. Близька соломка (рідна) від далекого сінця. 4. Що ніч (темна), то день (видний).


3 наведених прикметників виписати ті, що не утворюють ступенів порівняння. Свій вибір аргументувати.(Додаток №2)

Старезний, зеленавий, старуватий, маленький, охайний, свіжий, прекрасний, крутий, рідкуватий, дрібнесенький, талановитий, пахучий, видний, синій, милий, здоровенний, кривий.


Подивиться на свої картки, знайдіть пояснення.

Увага!
Не мають ступенів порівняння прикметники:
1) з суфіксами -ав(ий), -яв(ий): білявий, чорнявий;
2) з суфіксами -уват(ий), -юват(ий): білуватий, синюватий;
3) з суфіксами -еньк(ий), -есеньк(ий), -езн(ий), -енн(ий): біленький, то­несенький, величезний, здоровенний;
4) з префіксом пре-: предобрий, премудрий, преславний;
5) прикметники, що мають непорівнювану ознаку: сліпий, кривий, ли­сий, босий, живий, голий, хворий, порожній, готовий, сивий, русий. (Додаток №3)


Прочитати речення. З’ясувати, чи правильно в них ужиті ступені порівняння прикметників. Записати, виправляючи помилки й ар­гументуючи свій вибір. (Додаток №4)

1) Найбільш досконаліший проект щодо захисту навколишнього середовища був виданий Академією наук України. 2) Через тиждень дерева стоятимуть більш голі. 3) Учорашній туман був сивіший за сьо­годнішній. 4) Поганіший настрій у мене тоді, коли йде дощ. 5) Груші солодше, ніж яблука. 6) Річка ширша від ставка. 7) Наш край самий красивий.



- Які ступені порівняння прикметників вам відомі?
- Які форми  ступенів порівняння прикметників ми сьогодня вивчали?
- Які прикметники не мають ступенів порівняння?
- Наведіть приклади прикметників найвищого ступеня порівняння?



Відкриваємо щоденники, записуємо вправа № 268.








- Прикметник як самостійна частина мови виражає ознаку предмета або явища. Змінюється за відминками, родами і числами. Відповидає на питання Який? Яка? Якє? У реченні виконує роль означення.

- З Якісними, відносними та присвійними прикметники.
- Прикметники, ознака яких може бути в більшій чи меншій мірі називаються якісними. (Світлий, гучний, солодкий)
- Прикметники, які означають відношення до чогось називаються відносними. (скляний, осінній, дощовий, науковий)

- Прикметники, які означають приналежність особі або тварині називаються присвійними. (Лесин, Надіїн, сестрин).

- Якісні прикметники мають повну та коротку форму.





Учні виконують завдання.





Смачніший – більш смачний. Найсмачніший – найбільш смачний. Ясніша – більш ясна.
Найдорожча – найбільш дорога.



Смачніший – вищий
Найсмачніший –. найвищий
Ясніша –  вищий
Дорожче - вищий
Найдорожча – найвищий.






















Старезний, зеленавий,
старуватий,маленький,прекрасний,
рідкуватий,дрібнесенький,талановитий, видний, здоровенний, кривий.










Додаток №1

Перепишіть прислів'я. Від поданих у дужках прикметників
утворіть вищий ступінь порівняння. Виділіть суфікси.

1. Ранок (старий) за вечір, вечір (молодий) від дня. 2. Ранок вечора (мудрий), а трава за солому (смачна). 3. Близька соломка (рідна) від далекого сінця. 4. Що ніч (темна), то день (видний).

Додаток №2

3 наведених прикметників виписати ті, що не утворюють ступенів порівняння. Свій вибір аргументувати.

Старезний, зеленавий, старуватий, маленький, охайний, свіжий, прекрасний, крутий, рідкуватий, дрібнесенький, талановитий, пахучий, видний, синій, милий, здоровенний, кривий.

Додаток №3

Увага!
Не мають ступенів порівняння прикметники:
1) з суфіксами -ав(ий), -яв(ий): білявий, чорнявий;
2) з суфіксами -уват(ий), -юват(ий): білуватий, синюватий;
3) з суфіксами -еньк(ий), -есеньк(ий), -езн(ий), -енн(ий): біленький, то­несенький, величезний, здоровенний;
4) з префіксом пре-: предобрий, премудрий, преславний;
5) прикметники, що мають непорівнювану ознаку: сліпий, кривий, ли­сий, босий, живий, голий, хворий, порожній, готовий, сивий, русий.


Додаток №4

Прочитати речення. З’ясувати, чи правильно в них ужиті ступені порівняння прикметників. Записати, виправляючи помилки й ар­гументуючи свій вибір.

1) Найбільш досконаліший проект щодо захисту навколишнього середовища був виданий Академією наук України. 2) Через тиждень дерева стоятимуть більш голі. 3) Учорашній туман був сивіший за сьо­годнішній. 4) Поганіший настрій у мене тоді, коли йде дощ. 5) Груші солодше, ніж яблука. 6) Річка ширша від ставка. 7) Наш край самий красивий.


Комментариев нет:

Отправить комментарий