КОНСПЕКТ
УРОКУ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ
проведеного Коротковою Анною Олександрівною
у 6-б класі, 22.11.13
Тема.
«Ступені порівняння якісних прикметників»
Культурознавча
тема.
(соціокультурна)
Мета: Удосконалити загальнопізнавальні вміння шестикласників
правильно
утворювати ступені порівняння прикметників; формувати вміння правильно й
доречно
вживати прикметники вищого та найвищого ступенів у мовленні; розвивати
вміння
конструювати, досліджувати, узагальнювати й синтезувати, сприяти формуванню
в учнів
навичок мислення високого рівня; на основі мовленнєво-комунікативного
дидактичного
матеріалу сприяти особистісному розвиткові шестикласників.
Учні мають знати:
- ступені порівняння якісних
прикметників;
способи творення форм вищого та найвищого ступенів порівняння.
Учні мають вміти:
способи творення форм вищого та найвищого ступенів порівняння.
Учні мають вміти:
- визначати у тексті прикметники вищого та найвищого
ступенів порівняння;
- утворювати форми вищого і найвищого ступенів порівняння
якісних прикметників;
- правильно вживати прикметники вищого і найвищого ступенів
порівняння у мовленні;
- виокремлювати й запам’ятовувати основну інформацію у
прослуханому чи прочитаному тексті, аналізувати його мовні і структурні
особливості;
Тип уроку: Урок
формування мовних і мовленнєвих умінь та навичок..
Підручник. Українська мова 6 клас / Н. В. Бондаренко,
А. В. Ярмолюк. – К.: Освiта, 2005. – С. 114-116
Етап,
метод, прийом, форма. Навчальна
ситуація
|
Зміст діяльності вчителя
|
Зміст діяльності учнів
|
І. Організаційний момент
IІІ. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок учнів
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Робота
біля дошки
Робота з
підручником.
Самостійна робота
«Хто швидше»
Метод вправ.
Навчальне редагування
ІV. Підсумок Бесіда
V. Домашнє завдання.
|
Привітання. Перевірка готовності учнів до уроку.
- Яка
частина мови називається прикметником?
- З якими розрядами прикметників ви
познайомились?
- Яки прикметники ми називаємо якісними?
- Яки прикметники ми називаємо відносними?
- Яки прикметники ми називаємо присвійними?
- Наведіть приклади якісних, відносних,
присвійних прикметників.
- Який розряд прикметників має повну та
коротку форму?
Вчитель викликає учнів по одному до дошки.
Ставить завдання знайти і підкреслити прикметники.
- Яку міру ознаки кожен з цих прикметників виражає?
Свій сухар смачніший від чужих пирогів. Найсмачніший хліб від свого мозоля. Правда ясніша від сонця. Слово дорожче золота. Найдорожча пісня, якою мати колисала.
Отже зараз ми попрацюємо з підручником.
Відкриваємо підручник на сторінці 96. Та
самостійно вивчаємо таблицю.
- Хто зараз може відповісти, яки
ступенні порівняння в наших прикметниках?
Виконуємо
вправу 266- самостійно.
Перевіряємо
разом.
Перші 4
учня получать оцінки.
Перепишіть
прислів'я. Від поданих у дужках прикметників
утворіть вищий ступінь порівняння. Виділіть суфікси.(Додаток №1)
1.
Ранок (старий) за вечір, вечір (молодий) від дня. 2. Ранок вечора (мудрий), а
трава за солому (смачна). 3. Близька соломка (рідна) від далекого сінця. 4.
Що ніч (темна), то день (видний).
3
наведених прикметників виписати ті, що не утворюють ступенів порівняння. Свій
вибір аргументувати.(Додаток №2)
Старезний,
зеленавий, старуватий, маленький, охайний, свіжий, прекрасний, крутий,
рідкуватий, дрібнесенький, талановитий, пахучий, видний, синій, милий,
здоровенний, кривий.
Подивиться
на свої картки, знайдіть
пояснення.
Увага!
Не мають ступенів порівняння прикметники:
1) з суфіксами -ав(ий), -яв(ий):
білявий, чорнявий;
2) з суфіксами -уват(ий), -юват(ий):
білуватий, синюватий;
3) з суфіксами -еньк(ий), -есеньк(ий),
-езн(ий), -енн(ий): біленький, тонесенький,
величезний, здоровенний;
4) з префіксом пре-: предобрий,
премудрий, преславний;
5) прикметники, що мають непорівнювану ознаку:
сліпий, кривий, лисий, босий, живий, голий, хворий, порожній, готовий,
сивий, русий. (Додаток №3)
Прочитати речення. З’ясувати, чи правильно в них ужиті ступені
порівняння прикметників. Записати, виправляючи помилки й аргументуючи свій
вибір. (Додаток №4)
1) Найбільш досконаліший проект щодо захисту навколишнього
середовища був виданий Академією наук України. 2) Через тиждень дерева
стоятимуть більш голі. 3) Учорашній туман був сивіший за сьогоднішній. 4)
Поганіший настрій у мене тоді, коли йде дощ. 5) Груші солодше, ніж яблука. 6)
Річка ширша від ставка. 7) Наш край самий красивий.
- Які ступені порівняння прикметників
вам відомі?
- Які форми ступенів
порівняння прикметників ми сьогодня вивчали?
- Які
прикметники не мають ступенів порівняння?
-
Наведіть приклади прикметників найвищого ступеня порівняння?
Відкриваємо щоденники, записуємо вправа
№ 268.
|
- Прикметник як самостійна частина мови виражає ознаку предмета або явища.
Змінюється за відминками, родами і числами. Відповидає на питання Який? Яка?
Якє? У реченні виконує роль означення.
- З Якісними, відносними та присвійними прикметники.
- Прикметники, ознака
яких може бути в більшій чи меншій мірі називаються якісними. (Світлий, гучний, солодкий)
- Прикметники,
які означають відношення до чогось називаються відносними. (скляний, осінній, дощовий, науковий)
- Прикметники, які означають приналежність особі
або тварині називаються присвійними. (Лесин, Надіїн,
сестрин).
- Якісні прикметники мають повну та
коротку форму.
Учні
виконують завдання.
Смачніший –
більш смачний. Найсмачніший – найбільш смачний. Ясніша – більш ясна.
Найдорожча – найбільш дорога.
Смачніший –
вищий
Найсмачніший
–. найвищий
Ясніша
– вищий
Дорожче -
вищий
Найдорожча –
найвищий.
Старезний,
зеленавий,
старуватий,маленький,прекрасний,
рідкуватий,дрібнесенький,талановитий,
видний, здоровенний, кривий.
|
Додаток №1
Перепишіть прислів'я. Від поданих у дужках прикметників
утворіть вищий ступінь порівняння. Виділіть суфікси.
утворіть вищий ступінь порівняння. Виділіть суфікси.
1. Ранок (старий) за вечір, вечір (молодий) від дня. 2. Ранок
вечора (мудрий), а трава за солому (смачна). 3. Близька соломка (рідна) від
далекого сінця. 4. Що ніч (темна), то день (видний).
Додаток №2
3 наведених прикметників виписати ті, що не утворюють
ступенів порівняння. Свій вибір аргументувати.
Старезний, зеленавий, старуватий, маленький, охайний, свіжий,
прекрасний, крутий, рідкуватий, дрібнесенький, талановитий, пахучий, видний,
синій, милий, здоровенний, кривий.
Додаток №3
Увага!
Не мають ступенів порівняння
прикметники:
1) з суфіксами -ав(ий), -яв(ий):
білявий, чорнявий;
2) з суфіксами -уват(ий), -юват(ий):
білуватий, синюватий;
3) з суфіксами -еньк(ий), -есеньк(ий),
-езн(ий), -енн(ий): біленький, тонесенький,
величезний, здоровенний;
4) з префіксом пре-: предобрий,
премудрий, преславний;
5) прикметники, що мають непорівнювану
ознаку: сліпий, кривий, лисий, босий, живий, голий, хворий, порожній, готовий,
сивий, русий.
Додаток №4
Прочитати речення. З’ясувати, чи правильно в них ужиті
ступені порівняння прикметників. Записати, виправляючи помилки й аргументуючи
свій вибір.
1) Найбільш досконаліший проект щодо захисту навколишнього
середовища був виданий Академією наук України. 2) Через тиждень дерева
стоятимуть більш голі. 3) Учорашній туман був сивіший за сьогоднішній. 4)
Поганіший настрій у мене тоді, коли йде дощ. 5) Груші солодше, ніж яблука. 6)
Річка ширша від ставка. 7) Наш край самий красивий.
Комментариев нет:
Отправить комментарий