КОНСПЕКТ
УРОКУ УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ
проведеного Коротковою Анною Олександрівною
у 6-б класі, 15.11.13
Тема.
ЛесяУкраїнка
«Мрії»
Мета:
ознайомити учнів з життєвою
долею Лесі Українки (дитинство, роль родини у її вихованні); проаналізувати
твір «Мрії», з’ясувати його ідейно-тематичне спрямування, визначити художні
особливості поезії; розвивати вміння і навички виразного читання, грамотно висловлювати
власні думки, почуття, спостереження; узагальнювати, робити висновки; формувати
світогляд; виховувати почуття пошани, поваги, любові до творчості видатної
письменниці; до батьків, родини; прищеплювати інтерес до наслідків власної
праці.
Тип уроку: засвоєння нових знань..
Обладнання: портрет
Лесі Українки, бібліотека творів видатної поетеси, дидактичний матеріал
(тестові завдання, картки).
Підручник
Етап,
метод,
прийом, форма. Навчальна ситуація
|
Зміст діяльності вчителя
|
Зміст діяльності учнів
|
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань
Бесіда за питаннями
ІІІ.
Оголошення
теми, мети уроку.
ІV. Сприйняття і
засвоєння учнями навчального матеріалу
Перегляд презентації
Аналізування поезії Лесі
Українки «Мрії»
Опрацювання змісту поезії Л. Українки «Мрії» за питаннями.
V. Підведення підсумків, оцінювання
Перевірка д/з
VI. Домашнє завдання
|
Привітання з учнями.
Перевірка готовності учнів до уроку.
(Наявність підручника, зошита, щоденника на парті ).
Вчитель ставить
учням запитання:
-
Що ви вже знаєте про Лесю Українку з початкової школи?
- Чи можна, на ваш погляд, вважати
Лесю Українку видатною постаттю
української літератури та мистецтва
загалом? Власну
відповідь
обґрунтуйте.
- З чим були
пов’язані життєві
труднощі письменниці?
- Чи можемо ми
пишатися тим, що маємо таку письменницю, мужню жінку? Чому? Особисті
міркування аргументуйте.
Вчитель
оголошує тему й мету уроку, які з’явилися на
першому слайді презентаціі.
Під час перегляду
презентації вчитель зачитує біографію Л.Українки.
Народилася Леся в місті Звягелі (Новоград-Волинський) на Волині
і була другою дитиною в сім’ї Олени Петрівни і Петра Антоновича Косачів.
Мати, відома письменниця Олена Пчілка., займалася вихованням
дітей (їх у сім’ї було шестеро) і вела активну культурно-громадську
діяльність. Батько, юрист за освітою, був людиною лагідною і правдивою. (1- 2 слайд)
У дитинстві Лариса була жвавою і
допитливою дівчинкою. Ларису по-домашньому кликали Лося, а в п’ять років вона
попросила, щоб її називали Лесею. Найбільше Леся гралася зі старшим братом
Михайлом, їх навіть називали одним ім’ям — Мишолося. (3 слайд)
Сестра
Лесі Ольга згадує: «Зо всіх нас шістьох дітей Леся найбільше була подібна до
батька і вродою, і вдачею... Вони обоє однаково були лагідні та добрі безмежно... Обоє були
надзвичайно стримані, терплячі та витривалі, з виключною силою волі. Обоє
були бездоганно принципові люди: для любих дітей чи справи могли поступитися
багато чим, могли бути дуже поблажливими, але я не можу уявити тої людини,
тої справи, взагалі тої сили, що могла б примусити батька чи Лесю однаково
зробити щось, що вони вважали за непорядне, нечесне. Була в батька і Лесі ще
одна спільна, надзвичайно цінна риса: вони на диво високо цінували людську
гідність у всякої людини, хоч би у найменшої дитини, і завжди поводились так,
щоб не ображати, не принижувати тої гідності».(слайд 4)
.
Літературну діяльність Леся
почала рано. У дев’ять років написала перший вірш «Надія», присвяченій тітці
«Елі» (О. Косач), котра булла заслана у Сибір за політичні погляди. Коли дівчині було
тринадцять років, з’явився перший друкований вірш «Конвалія». Передбачлива
мати, відсилаючи вірші тринадцятирічної доньки до друку в Галичину,
підписувала їх псевдонімом «Леся Українка» (здрібніле ім’я «Леся», бо
дівчинка ще була малою, а «Українка» писала тому, що їй не подобалося слово
«українофіл», тоді часто вживане; «Українка» — значить дівчина з України).
Олена Пчілка назавжди поєднала долю Лесі з долею України. (слайд 5)
Леся ще з дитинства була
старанною і здібною дитиною. Вона знала понад десять іноземних мов, любила
музику і грала на фортепіано, виявляла інтерес до малювання (батько навіть
запросив художника з Ковеля, який учив її малювати з натури). У сім’ї Косачів
була хороша традиція вшановувати родинні літературні і народні свята. Душею
цих свят завжди була Леся. Вона була і сценаристом, і режисером, і
костюмером. (слайд 6)
Доля розпорядилася так, що
наділила Лесю дивовижними здібностями і в той же час примусила виборювати
життя в щоденних муках і стражданнях. Під час свята Водохреща в Луцьку
дівчина так захопилася, що не відчула, як промочила ноги в крижаній воді.
Спочатку боліла нога, потім рука. Діагноз — туберкульоз кісток, а потім і
легень, нирок. Та ще в дитинстві поетеса засвоїла правило: щоб не плакати,
треба сміятись. (слайд 7)
Прожила Леся Українка всього
лише сорок два роки, і тридцять три із них плідно працювала на літературній
ниві. Похована в Києві на Байковому кладовищі між могилами батька і брата
Михайла. Леся, котра стільки зробила для розвитку рідної культури, була і
залишається нашою національною гордістю. (слайд 8)
Вчитель
говорить коли була
написана
поезія.
- Поезія написана поетесою в Ялті
18 листопада 1897 р.
Та просить одного з учнів виразно її прочитати.
Вчитель ставить питання щодо
теми й ідеї поезії.
Вчитель ставить
учням питання до змісту поезії
- Чому
поетеса обрала прийом мрій у своєму творі? Чи полюбляєте ви мріяти? Яка ваша
мрія?
- Чим
пояснити те, що героїня твору захоплювалася віком лицарства?
- Яким,
на вашу думку, повинен бути лицар — оборонець слабких, незахищених?
- Як
у творі порівнюються лицарі? Для чого Леся Українка використовує цей прийом?
- Через
що бранка не сприйняла пишного лицаря? Яку відповідь вона надала йому?
- Чому
поетеса полюбляє весну? Як про це сказано у творі?
- Про
які кайдани повсякчас говорить Леся Українка у творі?
- Для
чого під час військових подій значна увага приділялася корогві?
- Що
необхідно для того, щоб наші мрії все-таки збувалися?
- Мрія
— це реалії чи фантазії нашого мислення? Обґрунтуйте свою думку.
- Чому найбільший
розквіт мрій відбувається саме в дитинстві?
Учитель слухає
вірш вивчений напам'ять. Оцінює.
|
Учні
відкривають зошити та записують число, тему.
Учні тезисно
занотовують відомості про письменницю.
Народилася Леся в місті Звягелі
на Волині і булла, в сім’ї Олени Петрівни і Петра Антоновича Косачів. Мати,
відома письменниця Олена Пчілка., батько, юрист за
освітою, був людиною лагідною і правдивою.
Літературну
діяльність Леся почала у дев’ять років. Написала перший вірш «Надія»,
присвяченій тітці «Елі» (О. Косач), котра булла заслана у Сибір за політичні
погляди. Коли дівчині було тринадцять років,
з’явився перший друкований вірш «Конвалія». Передбачлива мати, відсилаючи
вірші тринадцятирічної доньки до друку в Галичину, підписувала їх
псевдонімом «Леся Українка» (здрібніле ім’я «Леся», бо дівчинка ще була
малою, а «Українка» писала тому, що їй не подобалося слово «українофіл»,
тоді часто вживане; «Українка» — значить дівчина з України). Олена Пчілка
назавжди поєднала долю Лесі з долею України
Учень виразно
зачитує поезію.
Уні виділяють тему
й ідею твору.
Тема: зображення мрій
ліричної героїні, роздумів над сенсом життя, за яке необхідно боротися до
останньої краплі крові і обов’язково вірити в жадану перемогу.
Ідея: уславлення мужності, героїзму, впевненості віри в перемогу
лицаря, його критика тих, хто пролив «кров не за рідний край».
Основна думка: необхідно вміти боротися з життєвими труднощами
навіть тоді, коли це неможливо; чоловік — це віра, сподівання, впевненість у
перемозі.
Учні дають
відповід на питання.
Учні
відповідають вірші напам'ять.
|
Комментариев нет:
Отправить комментарий