понедельник, 9 декабря 2013 г.

КОНСПЕКТ
УРОКУ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ
проведеного  Коротковою Анною Олександрівною
у 6-б класі, 20.11.13
Тема. «Якісні, відносні та присвійні прикметники»
Культурознавча тема.
(соціокультурна)
              Мета: ознайомити шестикласників із групами прикметників за значенням -
якісними, відносними, присвійними; фор­мувати вміння розрізняти якісні, відносні та
присвійні прикметники, пояснювати причини переходу прикметни­ків з однієї групи в
іншу; удосконалювати вміння, доречно вживати прикметники різних груп за значенням в
усному та писемному мовленні;

              Лексикологія: засвоєння нових слів, уживання прикметників у прямому й
переносному значенні.
              Граматика: спостереження за роллю прикметників у побудові речень і
висловлювань різних видів.

              
               Тип уроку: урок засвоєння нових знань (формування мовної компе­тенції).
 Підручник. Українська мова 6 клас / Н. В. Бондаренко, А. В. Ярмолюк. – К.: Освiта, 2005. – С. 114-116
























Етап,
метод, прийом, форма. Навчальна ситуація
Зміст діяльності вчителя



Зміст діяльності учнів
І. Організаційний момент

ІІ. Перевірка домашнього завдання

IІІ. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок учнів
















Вибірковий диктант
















ІІІ. Вивчення нового матеріалу.























































































ІV. Оголошення теми та мети уроку.



V. Закріплення матеріалу.



















Гра « Я – тобі, ти – мені» методом мікрофону.
































Творча робота.



Самостійна робота.











VІ. Підсумок.
Бесіда








VІІ. Домашнє завдання.

Привітання. Перевірка готовності учнів до уроку.


Вчитель превіряє наявність домашньої вправи у зошитах.



- Пригадайте, яку частину мови ви вивчали на минулому уроці?
- Яка частина мови називається прикметником?
- Назвіть граматичні ознаки прикметника
- Яка синтаксична роль прикметників?
- Дайте повну відповідь про прикметник як частину мови, за карткою створенною на минулому уроці. (Додаток 1)







А тепер практично перевіримо, як ви вмієте знаходити прикметники. Вам треба в рядочок через кому записати прикметники. (Правильна відповідь підкреслена).

Осінь, жовтий, ввечері, осінній, Оленчине, я, жіночий, місто, вчителева, ходити, легкий, солодкий, прикрашати, шкільний, півників, чотири, український, біля, сестрина, і, великий.

Перевірка диктанту (взаємоперевірка). Перевірте за записом на дошці. Скільки правильних відповідей, стільки балів ви отримуєте за цей вид роботи. Оцінку поставте у картку для самооцінки.


А тепер давайте знайдемо у диктанті слова, які пов’язані з осінню. (Жовтий, осінній).
Умовно поділимо зошит на 3 частини і записали ці слова у 2 частини.
- На яке питання відповідає слово жовтий?
- Що може бути жовтим?
- Що означає слово «жовтий»?
 - Подивіться, якого кольору цей листочок?  А цей ?
Тож дивіться, ознака кольору може бути в більшій чи меншій мірі.
- Який цей листочок?
- А цей?
- Який цей листочок за розміром?
-А цей по відношенню до першого?
Ознака за розміром теж може бути в більшій чи меншій мірі.

Прикметники, ознака яких може бути в більшій чи меншій мірі називаються якісними.

                 









- На яке питання відповідає слово «осінній»?
-  - Що може бути осіннім?
- А відношення до чого означає слово «осінній»?
- Це листочок з якого дерева?
- А листочок який тоді?
- Відношення до чого означає слово «кленовий»?
- Давайте пригадаємо, клен є символом якої країни?
- Символ який буде?
- Відношення до чого означає слово «канадський»?
- А який же український символ є?
- А відношення до чого означає слово «український»?
Продовжіть речення: « Прикметники, які означають відношення до …(пори року, порід дерев, національності…) називаються відносними.








   - А який прикметник  із вашого диктанта утворено від іменника власної назви?
Запишемо його в 3 частинку.
- На яке питання відповідає слово «Оленчине»?
- А що може бути Оленчиним?
- Приналежність кому означає це слово?
- Прикметник лисяча означає кому приналежність?

Прикметники, які означають приналежність особі або тварині називаються присвійними.











Зробіть висновок: на які розряди поділяються прикметники.

- Так про що буде йти мова на уроці?
- Якою буде мета уроку?




1. Робота в парах з алгоритмом. (Алгоритм у додатку до уроку).
- Зараз попрацюємо в парах за алгоритмом і визначимо розряди запропонованих прикметників:  солодкий, широкий, чистий, осінні, дерев’яний, дитячі, завтрашні, Шевченкова, лисяча, матина, батькові.




Зробимо висновок. Що ж означають якісні прикметники? А відносні? Присвійні що означають?







- Я впевнена, що всі ви полюбляєте грати. Отже, ми пограємо в гру « Я – тобі, ти – мені» методом мікрофону. Я починаю гру: пропоную прикметник, треба визначити його розряд. Якщо учень визначає розряд правильно, то дається змога йому запропонувати своє слово для гри. Якщо гравець правильно визначає розряд і може дати відповідь на своє завдання, то він отримує 12 балів. Цю оцінку він заносить у картку для самооцінки за усну відповідь. Якщо відповідь на половину – 6 б., а якщо немає відповіді – 0б.
Слова для гри: заяча...



На дошці записані слова у 2 стовпчика. Вчитель ставить запитання до учнів:
- Які слова записаня у стовпчиках?
- Чим відрізняються слова у першому й другому стовпчиках?
В українській мові прикметники мають повну (відмінювану) і коротку (невідмінювану) форми.
Прикметники, які мають закінчення в усіх відмінках, називаються повними. Прикметники, які не мають закінчень, називаються короткими.

Зелений            зелен
Повний            повен
Срібний           срібен

 - Я пропоную вам іменник, а ви утворюєте усно прикметник повної чи короткої форми: голод, ніжність, дрібний, красний.

На картках (зразок у додатку).
Перевірка. (Один учень читає правильну відповідь, а всі інші роблять самоперевірку і самооцінку за критеріями , що на листочку,  і оцінку заносять до картки для самооцінки).
Критерії оцінювання
Записано 10 слів вірно – 9б
9 слів вірно – 8б.  8слів вірно – 7б.
7 слів вірно – 6б. 6 слів вірно – 5б.
5 слів вірно – 4б. 4 слів вірно – 3б.
3 слів вірно – 2б. 1-2 слова вірно – 1б.


Отже, з якими розрядами прикметників ви познайомились?
- Наведіть приклади якісних, відносних, присвійних прикметників.
- Який розряд прикметників має повну та коротку форму?
- Виставляємо оцінку за урок (середній бал за всі види робіт).






















- рід, число, відмінок.
- Прикметник у речені виконує роль означення.
Прикметник як самостійна частина мови виражає ознаку предмета або явища. Змінюється за відминками, родами і числами. Відповидає на питання Який? Яка? Якє? У реченні виконує роль означення.








жовтий, осінній, Оленчине, жіночий, вчителева, легкий, солодкий, шкільний, півників, український, сестрина, великий.














Ж о в т и й    о с і н н і й  

- Який?
Папір, лист…
- Колір
- Жовтий, жовтіший.



- Зелений
- Зеленіший
- Маленький
- Більший?




Запис у зошиті під час пояснення:

             Ж о в т и й
                 
                  Який?
 

лист          папір        олівець
                                
    означає колір, розмір…
 

                         якісний


- Який?.
- Сад, дощ, день.
- До пори року?.

- З клену.
- Кленовий.
- До породи дерев


- Канади
- Канадський
- До країни


- Калина
- До національності

Запис у зошиті під час пояснення:
             О с і н н і й
                 
                  Який?
 

  сад          дощ         день
                               
відношення до пори року.
 

                       відносний

- Оленчине

Жовтий        осінній       Оленчине
- Чиє?

- Взуття, пальто, зошит, шапка
- Людині.
- Лисиці


Запис у зошиті під час пояснення:
             О л е н ч е н е
                 
                    Чий?

  взуття    пальто  щоденник
                               
означає приналежність особі чи тварині
 

                       присвійний


Прикметники поділяються  на якісні відносні та присвійні.

- Про розряди прикметників.
- Ми повинні засвоїти, які прикметники називаються якісними, відносними, присвійними. Навчитися їх розпізнавати.




- солодкий, широкий, чистий – якісні.
- осінні, дерев’яний, дитячі, завтрашні – відносні.
Шевченкова, лисяча, матина, батькові – присвійні.

Ознака прикметників, що може бути в більшій чи меньшій мірі назваються якісними. Прикметники , що мають відношення до чогось назваються відносними.
Присвійні прикметники означають приналежність.


- Заяча - це присвійний прикметник, який відноситься до зайця.
















У першому стовпчику  – є закінчення, у другому – немає.














- голодний, ніжний, дрібен, красен.
















- З якісними, присвійними і відносними прикметниками.
 Мамин, срібний, осінній.

- Якісні прикметники.


































ІІІ.Алгоритм
визначення розряду прикметника
1.     Чи вказує прикметник на приналежність особі або тварині? ( Чи відповідає на питання чий?)
 



                 Так                                           Ні
 


                                                
Присвійний
 
                                             Розмірковуємо далі.

                                               2. Чи вказує на колір, смак., вагу, форму,
                                                       зовнішні та внутрішні властивості?
 


                            Так                            Ні
 


                                                             
Якісний
 
                          Розмірковуємо далі.

3.Чи виражають відношення
 до певного матеріалу, часу,
числа, особи, призначення,
                                                                                  національності?
                                              
               
                                                                                                   Так                                                         
 

Відносний
 
 





І. Картка для самооцінки
Вибірковий диктант
Усна відповідь
Самостійна робота
Оцінка за урок
(сер. бал)










 Картка для самостійної роботи
1.Форми якісних прикметників

                         повна                                                 коротка
здоров’я        __________________                       _____________________
срібло             __________________                        _____________________
слава              __________________                       _____________________
ніжність          __________________                       _____________________

радість           __________________                       _____________________

Комментариев нет:

Отправить комментарий